Saturday, December 3, 2011

Semakin aku dewasa

Assalamualaikum ,
`semakin aku dewasa '  kenape pulak tajuk entry aku kali ni pelik semacam je ?
hem , aku bukan lah seorang pengarang yang pandai mengarang , tp mungkin darah seorang penulis tu mengalir dalam diri aku sebab ayah aku seorang novelis , namun , hasil coretannya hanya tersebar di sekitar ipoh , sebagai seorang anak , pastinya aku ingin menunaikan hasrat ayah aku , nantikan hasil karyaku . dengan menggunakan nama pena didi othman , aku mengharapkan tuah bagi nama othman .
Semakin aku dewasa , pelbagai perkara aku teroka , di pagi yang hening ni , aku lihat ibu dan adik aku tidur pulas . Tenang hatiku setenang lautan ciptaan ilahi . Dunia ini seperti bola , begitu juga dengan hidup kita , hidup kita bukan kisah dongeng , kisah yang kita tahu penghujung cerita nya . Jika ada tukang tilik yang mampu menilik hidup kita , pasti sudah kutemu . Namun , Allah mahu hambanya berusaha . Apa tujuan utama kita hidup didunia ? perumpamaannyaa , sama seperti bermain bola , kenapa harus kita menendang bola ? kemana kita hala kan bola itu ? ke kanan kah ? ke kiri kah ? pasti ke arah gawang yang tersedia . begitu juga dengan hidup kita , kita sebagai pemain bola , bola sebagai arah hidup kita , pandu dan jagalah bola itu sebaiknya sehingga sampai ke tempat yang di tuju  dengan selamat .
Semakin aku dewasa , aku berjumpa dengan ramai kawan , rakan mencerminkan diri , namun , bolehkah kita menahan ego bila berdepan dengan rakan yang menyakitkan hati kita ? Hati ! mudah sangat tersentuhh , tiada siapa yang mampu tersenyum saban waktu , ada kala ombak melanda , tidak selamanya kita di atas , aku pernah berada di di atas , aku juga manusia biasa yang pernah berada di bawah , Allah itu maha adil . kita memang tidak mampu memuaskan hati semua orang , jadi , ingin aku simpulkan , belajar menerima orang lain . Hidup tak selalu indah , langit tak selalu cerah :) 
Semakin aku dewasa , semakin aku cuba memahami fungsi alam sekitar , jika terpandangkan rumput , aku terfikir sejenak , kenapa rumput bewarna hijau ? kenapa langit berwarna biru dan putih ? kenapa harus ada tone warna di dunia ? semakin aku cuba mendalami , semakin banyak persoalan yang datang menerjah . persoalan demi persoalan , aku kupas satu demi satu , namun , tidak pernah persoalan itu di berikan jawapannya yang sebenar , kerana hanya Penciptanya sahaja tahu . SubhanAllah ! ilmu Allah itu sangat luas , jika dibandingkan dengan ilmu yang aku miliki , hanyalah setitis air jika dibandingkan hamparan lautan . 
Aku tersenyum sendiri memikirkan kehidupan aku , aku bukanlah dibesarkan dalam keluarga yang kaya , namun , aku bersyukur dukurniakan kaum keluarga yang besar dan jauh dari konflik , biarpun membesar aku tanpa insan tersayang , itu tidak menjadi batu penghalang untuk aku berjaya , namun , aku masih tidak mampu untuk berjaya dalam bidang akademik , mak selalu nasihat aku , ibu ku dulu hanya tinggal di rumah setinggan , atau nama sebenarnya rumah haram , hem , aku masih gembira biarpun aku tidak mudah peroleh gadget-2 terbaru , aku tidak perlukan semua itu , aku lihat , mudah sungguh rakan seangkatan menerima barang dari ibu bapa mereka , mak selalu cakap , dapat dengan cara kita berusaha kan lain , mula-2 aku marah , namun , aku seorang logistik , memang ada benarnya , lalu aku sematkan azam untuk terus berusaha peroleh apa yang aku mahu .
Cinta ? semakin dewasa semakin aku tak tahu dimana hilangnya perasaan cinta kepada manusia *couple .
waktu sekolah rendah , mudah sangat aku jatuh cinta , memang lah cinta monyet :)
tersenyum aku mengingati kisah mencuit hati aku ketika sekolah rendah , aku memang nakal ! 
Semakin aku cuba bercinta sesama manusia , semakin aku tidak jumpa cinta itu , semakin aku cari semakin jauh ia pergi , lalu , satu malam , aku berdoa supaya tunjukkanlah aku cinta . Namun tidak pula aku jumpa , satu hari aku duduk seorang diri menghadap laut ciptaan ilahi , aku semakin cinta pada laut itu , aku toleh kearah langit , lama-kelamaan aku semakin jatuh cinta pada langit , kemudian aku memandang pulau-2 yang terdapat di situ , aku jatuh hati pada keindahan pokok-2 di situ , aku renung matahari yang kelihatan sedikit murung petang itu , lalu aku temui jawapan cinta aku , aku cinta pada Ilahi :) Panorama yang mengasyikkan itu ciptaan ilahi , justeru aku simpulkan aku cinta pada penciptanya , Allah !
Aku mengambil keputusan untuk menunggu cinta terindah , cinta anugerah ilahi , tidak perlu mencari , Saban hari aku berdoa semoga aku bertemu dengan insan yang dititipkan oleh Allah untuk ku , insan yang boleh menjaga serta mendidikku sehingga menjadi insan sempurna di matanya , saat yang sangat aku nantikan , tidak sabar unuk menjadi bidadari syurga seperti Ainul Mardiah :)
Kadangkala Allah menghilagkan langit dan matahari , kita tercari-cari dimana mereka ? rupa-rupanya , Allah turunkan pelangi untuk kita , berfikirlahh , hidup didunia hanya sementara , doa senjata orang mukmin :)

p/s : bersambung ...

No comments:

Post a Comment