Thursday, May 9, 2013

Haliuu :)

Assalamualaikum :)
Hey-Ho and Hye To All !
Hey sapa ada acc KEEK ? Meh sini I nak KEEK youu, haha, do follow my keek okay (dybothman)
Wahh, nampak tak acam mana I market kan keek ioollss. Muahaha *gelak kejam

Hokayy hokayy aku dah melalut sampai Keek, so now, I am gonna share some tips untuk anak dara macam I ni (hoo, so perasan uoolss) macam mana nak pergi beli barang dapur. 
Hoho, what a  stupid tip? HUH -,-'
Okay, Actually not a big tips, but just nak share my experience beli barang dapur which is barang untuk masaklah. Maybe ada anak gadis yang tengah baca ni kata aku ni suckss gila kan, sebabb, umur dah 18 tahunn baru nak tau beli barang dapur sendiri. XOXO
It okayy :) I am gonna keep smiling because yeahh, that me. So malang untuk my future husband ^_^

Orite what ever it is, dah lepas okay. tapi aku ni bukanlah tak pernah ikut mak aku pegi pasar. Pernah je, tapi tak la kesah sangat apa yang mak aku nak beli tu. Aku ikut mak aku pergi pasar pagi pun sebab nak beli ice blanded, hoxhox :) So, nak dijadikan cerita, mak aku telah bermastautin ke korea for about 1 week. Jadi, untuk tempoh tu, takkanlah aku nak mengharapkan makan kat kedai je kan. Jadi, oleh kerana memikirkan aku ni pun besar panjang dah *panjang ke*. Aku pun mengambil keputusan untuk blogwalking dan cari resepi-resepi yang senang aku nak masak. So, cari punya cari, aku pun jumpa this two frekin ohsemm resepi. Muahaha. Tomyam and Kari :)

Mulalah aku menulis dalam memo aku barang apa yang nak beli. Then settle problem pasal resepi. Thanks to all blogger yang baik hati. Then, secnd problem is, I ni jenis yang bangun lambats sikit. But not everyday! And kalau pergi pasar pun, maluu kotss sorang-sorang. Kalau pasar yang betul-betul pasarlah. Jadi, untuk lari dari masalah aku, aku pun pergi ColdStorage kat wangsa walk. Youu, so berlagakss okay, nak beli barang dapur pun kat ColdStorage, sungguh tak bleh blah !
Then, beli lah apa yang patut mengikut list, tapi tak semua ada, ikan pun tak segar. 
Jadi, terpaksa lah jugak aku pergi pasar belakang rumah aku ni untuk mencukupkan barang yang tak cukup. 

Aku pergi ngan adik aku, nasib baik dia ada. So, kat rumah aku ni, ada 2 pasar. Taknak malu punya pasal, aku pun pegi la pasar yang tade orang. Then, aku beli cili kering ngan seekor ikan. Malu gila, aku nak beli ikan kembong, tapi aku tak tauu mana satu, aku ingat bentuk dia, tapi banyak gila okay ikan yang sama waktu dengannya. Aduh, I just realise that I have face third problem. Ouhh Goshh. 

So, aku aambil la sekor ikan that look like ikan kembong, tapi why the fish so big? Tak macam ikan kembong yang biasa. Tapi sebab abang kedai tu dah usha aku baik punya, aku pun ambik jelah sekor ikan ngan cili kering. Aku ingatkan mahal, sebab kat cold storage mahal gila ok barang-barang. Tapi semuanya RM 2.70 sen jehh. Haha. Aku punyalah doa dalam hati janganlah mahal sangat. Murahnya :) Then, otak aku pun mencerna dengan cepat. Aku pun ajak adik aku pergi pasar lagi satu tu. Then, pergila. Terus amek barang banyak-banyak. Hoho. Hampir penuhlah basket, tapi still belas-belas ringgit je. Then, baru aku sedar yang aku tak perlu bajet dengan beli barang dapur kat ColdStorage :) HoHo

Ada satu conversation yang lawaks masa kat second pasar tu. Kan aku tak dapat beli lagi ikan kembong jadi...

AKU : Makcik, mana ikan kembong ye?
MAKCIK : Yang hujung tu (sambil tunjuk kat ikan tu)
AKU : Ouh, timaceh makcik :) *dalam hati aku cakap, saya bukan tak tau, tapi tak perasan*

Haha, mesti makcik tu dah blacklist aku dari jadi menantu dia. wkwk. Aku baru sedar yang aku ni anak dara yang teruk. Tapi at least I have my effort to be a better girls. Hoho. Again aku perasan.
O_o So, masakan pertama aku mendapat komentar yang pelbagai dari my siblings, hoho. Komen-komen pun makan jugak okeyh, lapar punya pasaii. So, sampai sini jelah ye. Actually aku tengah blogwalking pasal pengalaman and how to survive kat universiti, matriks, IPG or something sounds like that. Haha :) kalau ada comment je okayy. Bye. Adios and Assalamualaikum !

No comments:

Post a Comment